تولیت آستان قدس رضوی: حضور هیئت‌های خارجی در یادبود شهدای دولت، جایگاه رفیع نظام را نشان داد از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر جایگاه مردم‌داری در باورهای اسلامی تابوت شهید و صندوق عهد برادری ایرانیان از سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ درباره پاداش صبر بر سختی‌ها و مصائب | حکم خدا را امضا کنید پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی به سید حسن نصرالله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سفرم به حج دستور شهید رئیسی بود + فیلم مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با حضور جمعی از طلاب جهان اسلام در مشهد برگزار شد لباس شهادت قواره همه نیست رحمتی که مالک دل‌ها بود | درباره زندگی و زمانه شهید مالک رحمتی روایت دفن نایب‌التولیه‌ها در حرم مطهر رضوی مروری بر فعالیت‌های قرآنی شهید رئیسی | در رثای رئیس‌جمهور قرآنی حبیبِ امام رضا علیه السلام دلیل محبوبیت شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز چه بود؟ او مردمی نبود، خود مردم بود سلام ایران بر ابراهیم | پنج روایت از سوگواری مردم در فراق شهید جمهور مراسم بزرگداشت «شهدای خدمت» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود مزار رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در کدام صحن حرم امام رضا(ع) قرار دارد؟
سرخط خبرها

حلال و حرام مالی در باور‌های دینی

  • کد خبر: ۲۲۷۴۶۶
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
حلال و حرام مالی در باور‌های دینی
یکی از مباحث کلیدی در زندگی، شناخت مبانی اقتصاد خانواده و پرهیز از افراط و تفریط در امور مالی است.

«کسب درآمد حلال» و «مدیریت هزینه‌ها» دو گزاره اساسی اقتصاد خانواده است. در متون اسلامی به‌ویژه در مباحث اخلاقی‌عرفانی، موضوعی به نام «زهد» بیان شده است که متأسفانه تعبیر نادرست برخی افراد، آن را مترادف ترک دنیا و بسنده کردن به امور ناچیز مادی تعریف کرده است و حال آنکه در احادیث و سیره معصومان، زهد به معنای دلبستگی نداشتن به دنیا و مظاهر مادی آن است.

یکی از مباحث کلیدی در زندگی، شناخت مبانی اقتصاد خانواده و پرهیز از افراط و تفریط در امور مالی است. آنچه به‌راستی اقتصاد خانواده را منحصربه‌فرد می‌کند، وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خانوادگی است؛ یعنی رابطه‌ای که به‌طور معمول و در غیر از مباحث اقتصادی خانواده یافت نمی‌شود. 

درک این ارتباطات درونی را می‌توان شاه‌کلید سالم‌سازی اقتصاد خانواده دانست. نگرش سیستمی، درک روشنی از تأثیر متقابل دو سیستم فرعی خانواده و اقتصاد را بر یکدیگر و بر محیط ارائه می‌دهد. باید باور داشت که اقتصاد خانواده یک فعالیت جدی و رسمی است نه تفنن و سرگرمی؛ این بدین معنا نیست که شما نمی‌توانید یا نباید ارتباطی عاطفی با فعالیت‌های مربوط اقتصاد برقرار کنید، بلکه موضوع اصلی این است که برای تأمین هزینه‌ها، به اقتصادی حلال، سودآور و موفقیت‌آمیز نیاز داریم. 

مهم‌ترین نکته در مدیریت اقتصادی خانواده، بی‌شک دستیابی به الگوی صحیح مصرف (برای مدیریت هزینه‌ها) و برقراری سیستم درآمدی مناسب و حلال (برای مدیریت درآمد) است. اگر بخواهیم اقتصاد خانواده خود را بر مبنای اصول دینی و علمی، دوام و قوام بخشیم، باید به راهکار‌های زیر توجه کنیم:

برنامه‌ریزی برای آینده

بی‌شک برنامه‌ریزی برای آینده زندگی در تمام خانواده‌ها مطرح است. در بطن یک الگوی سیستمی اقتصاد خانواده، خانواده و اقتصاد آن را نمی‌توان از هم مجزا کرد، بنابراین زمانی که برای هریک از آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم، ناگزیریم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. توجه به نیاز‌های آینده خانواده و همچنین شناخت فرصت‌ها و تهدید‌های اقتصاد خانواده در این راستا اهمیت دارد.

انجام مشاوره 

بعضی خانواده‌ها در مدیریت اقتصادی خود، توان لازم را ندارند یا اینکه با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوند که به‌تن‌هایی از عهده آن برنمی‌آیند. امروزه منابع و مراجع بسیاری با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد. برگ برنده، شناخت مرجع شایسته و مراجعه به آن و کسب مشاوره صحیح است. از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد: دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و....

افزایش سطح دانش و آگاهی

ابتدایی‌ترین مرجع برای افزایش سطح دانش و آگاهی و به‌روزماندن، کتاب‌ها و نشریات است. فرادادن آموزش‌های لازم به فرزندان و ارتقای سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده، می‌تواند بستر خوبی برای تصمیم‌گیری‌های صحیح اقتصادی باشد.

داشتن روحیه همکاری بین اعضای خانواده

تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت‌بندی نیاز‌های اقتصادی، سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می‌شود.

توجه به آموزه‌های دینی

ترویج مسائل اقتصاد اسلامی و دینی در خانواده و پرهیز از روحیه اسراف و تبذیر می‌تواند اقتصاد خانواده را قوام بخشد.

پرداخت خمس و زکات و وجوه شرعی

یکی از آسیب‌های بزرگ اقتصاد خانواده، غافل شدن از این دو واجب دینی است. بی‌شک در دین مبین اسلام برکاتی در قالب رعایت این دو مهم برای خانواده‌ها وجود دارد.

***

اقتصاد خانواده نقش مهمی در اقتصاد ملل مختلف دارد. بخش درخورتوجهی از کسب‌وکار‌های موجود بر مدیریت یا مالکیت خانوادگی استوار است، به‌طوری‌که حدود نیمی از تولید ناخالص ملی از طریق این کسب‌وکار‌ها تأمین می‌شود. اما تصور و باور بیشتر ما از اقتصاد خانواده چیست؟ شیوه مدیریت اقتصادی خانواده‌ها امروز بخش مهمی از هویت آنها را تشکیل می‌دهد.

 رونق و شکوفایی اقتصادی، رشد و ترقی خانواده را درپی خواهد داشت. امام‌علی (ع) می‌فرمایند: «آن که در هزینه‌ها میانه‌روى کند، هرگز فقیر نخواهد شد». آنچه باعث حفظ و رونق اقتصاد خانواده‌ها و به تبع آن اقتصاد کشور‌ها می‌شود، آموختن این مطلب است که چگونه با کسانی که به آنها علاقه و ارتباط عاطفی داریم، ارتباطات مالی سالم و مناسبی داشته باشیم. شاید این کار، ساده به نظر برسد، اما درواقع چندان هم ساده نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->